Statut

 

STATUT
POLSKIEGO NAUKOWO-TECHNICZNEGO
TOWARZYSTWA EKSPLOATACYJNEGO

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1

Stowarzyszenie nosi nazwę „Polskie Naukowo – Techniczne Towarzystwo Eksploatacyjne” zwane dalej Towarzystwem.

§ 2

Terenem działania Towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej,
a siedzibą naczelnych władz Towarzystwa m. st. Warszawa.

§ 3

Towarzystwo jest stowarzyszeniem zarejestrowanym, działającym na podstawie przepisów prawa o stowarzyszeniach i z tego tytułu ma osobowość prawną.

§ 4

  1. Towarzystwo może być członkiem zrzeszeń i organizacji krajowych oraz zagranicznych o podobnych celach, jeśli członkostwo to sprzyja realizacji celów Towarzystwa.
  2. Decyzje o sprawie członkostwa, o którym mowa w ust. 1 podejmuje Walne Zgromadzenie Towarzystwa.

§ 5

Działalność Towarzystwa opiera się na pracy społecznej ogółu członków.

§ 6

  1. Towarzystwo używa pieczęci okrągłej z napisem: „Polskie Naukowo-Techniczne Towarzystwo Eksploatacyjne – Zarząd”.
  2. Towarzystwo może mieć odznakę organizacyjną i honorową według wzoru zatwierdzonego przez właściwe organy administracji państwowej.

Rozdział II

Cele i środki działania

§ 7

Celem Towarzystwa jest rozwijanie i propagowanie wiedzy i osiągnięć praktycznych w zakresie eksploatacji maszyn i urządzeń, budynków i budowli,
w obszarze techniki, organizacji i ekonomiki, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony środowiska.

§ 8

Do realizacji celów określonych w § 7 Towarzystwo:

1)   inspiruje i organizuje badania w zakresie podanym w § 7 oraz upowszechnia ich wyniki,

2)   organizuje posiedzenia, konferencje, zebrania naukowe, szkoły, wycieczki naukowe, zjazdy,

3)   urządza samodzielnie lub łącznie z innymi organizacjami instytucjami
odczyty publiczne, wystawy i pokazy,

4)   realizuje działalność gospodarczą zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami,

5)   wydaje pisma periodyczne i publikacje nieperiodyczne poświęcone problemom eksploatacji,

6)   współpracuje we wszystkich sprawach objętych działalnością Towarzystwa z innymi instytucjami, stowarzyszeniami, organizacjami i przedsiębiorstwami, szkołami i uczelniami,

7)   współdziała z pokrewnymi stowarzyszeniami i instytucjami naukowymi
w kraju i za granicą.

Rozdział III

Członkowie, ich prawa i obowiązki

§ 9

Członkowie Towarzystwa dzielą się na:

a)   zwyczajnych,

b)   honorowych,

c)   wspierających.

§ 10

  1. Członkiem zwyczajnym Towarzystwa może zostać każdy pełnoletni obywatel polski, pragnący współdziałać w urzeczywistnieniu celów Towarzystwa
    i mający określony dorobek w tym zakresie.
  2. Członków zwyczajnych przyjmuje uchwała Prezydium Zarządu zgodnie
    z zatwierdzonym przez Zarząd regulaminem na podstawie pisemnej deklaracji popartej przez dwóch członków zwyczajnych Towarzystwa.
  3. Członkowie założyciele Towarzystwa są członkami zwyczajnymi.

§ 11

  1. Godność członka honorowego na wniosek Zarządu nadaje Walne Zgromadzenie osobom, które położyły wybitne zasługi z rozwoju eksploatacji.
  2. Członkowie honorowi mają wszystkie prawa członków zwyczajnych Towarzystwa, natomiast nie płacą składek członkowskich.

§ 12

  1. Członkiem wspierającym może zostać osoba prawna, która zadeklaruje pomoc dla Towarzystwa.
  2. Członków wspierających przyjmuje na podstawie pisemnej deklaracji Prezydium Zarządu zgodnie z regulaminem zatwierdzonym przez Zarząd
    Towarzystwa.
  3. Członkowie wspierający działają w Towarzystwie za pośrednictwem
    upoważnionych przedstawicieli.

§ 13

Członkowie zwyczajni mają prawo:

  1. czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Towarzystwa,
  2. uczestniczenia w posiedzeniach, konferencjach, zjazdach i innych pracach Towarzystwa,
  3. otrzymywania czasopism i innych własnych wydawnictw Towarzystwa
    na warunkach ustalonych przez Zarząd.

§ 14

Do obowiązków członka zwyczajnego należy:

1)   uczestniczenie w realizacji celów Towarzystwa,

2)   przestrzeganie postanowień statutu, regulaminów oraz uchwał Władz Towarzystwa,

3)   regularne opłacanie składki członkowskiej w wysokości uchwalonej przez Walne Zgromadzenie.

§ 15

  1. Członkowie wspierający mogą uczestniczyć z głosem doradczym
    w Walnych Zgromadzeniach.
  2. Obowiązkiem członków wspierających jest okazywanie pomocy w realizacji celów Towarzystwa – zgodnie z dobrowolnie przyjętymi przez tych członków zobowiązaniami.

§ 16

Członkostwo zwyczajne i wspierające ustaje na skutek:

a)   dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego na piśmie Zarządowi,

b)   skreślenia z listy członków przez Zarząd z powodu zalegania z opłatą składki członkowskiej za okres przekraczający jeden rok – pomimo dwukrotnego upomnienia.

c)   wykluczenia orzeczeniem Sadu Koleżeńskiego.


Rozdział IV

Władze Towarzystwa

§ 17

  1. Władzami Towarzystwa są:

1)   Walne Zgromadzenie,

2)   Zarząd,

3)   Komisja Rewizyjna,

4)   Sąd Koleżeński.

  1. Kadencja Władz trwa 3 lata.
  2. W przypadku ustąpienia członka władz Towarzystwa w toku kadencji
    władzom tym przysługuje prawo kooptacji, z tym, że liczba osób dokooptowanych nie może przekraczać 1/3 liczby osób pochodzących z wyboru.

§ 18

  1. Uchwały Władz Towarzystwa zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów za wyjątkiem wyborów, jeżeli statut nie stanowi inaczej.
  2. W przypadku równości głosów decyduje głos przewodniczącego posiedzenia.
  3. Głosowanie tajne odbywa się na wniosek ½ obecnych uprawnionych
    do głosowania.

§ 19

Walne Zgromadzenie jest najwyższą władzą towarzystwa.

§ 20

  1. W Walnym Zgromadzeniu biorą udział z głosem decydującym:

1)   członkowie zwyczajni Towarzystwa,

2)   członkowie honorowi Towarzystwa,

  1. W Walnym Zgromadzeniu uczestniczą z głosem doradczym przedstawiciele członków wspierających, przedstawiciele władz i instytucji oraz inne osoby zaproszone przez Zarząd.

§ 21

Walne Zgromadzenie jest władne do podejmowania uchwał w I-szym terminie przy obecności co najmniej ½ ogólnej liczby osób uprawnionych do głosowania, w II-gim terminie – niezależnie od liczby obecnych.

§ 22

  1. Walne Zgromadzenia mogą być zwyczajne lub nadzwyczajne.
  2. Zwyczajne Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd co 3 lata.
  3. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd:

1)   z własnej inicjatywy,

2)   na żądanie Komisji Rewizyjnej,

3)   na wniosek co najmniej 1/10 ogólnej liczby członków zwyczajnych
Towarzystwa.

  1. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie powinno być zwołane w przeciągu
    2 miesięcy od daty złożenia pisemnego żądania lub wniosku, obradować nad sprawami, dla których zostało zwołane.

§ 23

1)   O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zgromadzenia Zarząd
zawiadamia nie później niż na 30 dni przed jego terminem.

2)   Członkowie Towarzystwa, w liczbie co najmniej 10, mają prawo zgłosić wnioski o uzupełnienie porządku dziennego Walnego Zgromadzenia najpóźniej na 10 dni przed jego terminem na adres Zarządu Towarzystwa.

3)   O uzupełnieniu porządku dziennego decyduje Walne Zgromadzenie.
To samo dotyczy wniosków nagłych zgłoszonych w toku obrad Walnego Zgromadzenia.

4)   Nie mogą być jednak przedmiotem nagłego wniosku sprawy rozporządzenia majątkiem nieruchomym Towarzystwa oraz zmiany statutu i rozwiązania Towarzystwa.

§ 24

Do kompetencji i Walnego Zgromadzenia należy:

1)    rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań z działalności Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego,

2)    wytyczanie ogólnego kierunku działalności Towarzystwa,

3)    powoływanie zespołów problemowych,

4)    wybór w głosowaniach tajnych zgodnie z ordynacją zatwierdzoną przez Walne Zgromadzenie:

a)   Prezesa,

b)   pozostałych członków Zarządu,

c)   członków Komisji Rewizyjnej,

d)   członków Sądu Koleżeńskiego,

5)     podejmowanie uchwał w przedmiocie nadania bądź pozbawienia godności członka honorowego,

6)     podejmowanie, na wniosek Komisji Rewizyjnej, uchwały w przedmiocie absolutorium dla ustępujących Władz Towarzystwa,

7)     ustalanie wysokości rocznych składek członkowskich,

8)     zatwierdzanie Regulaminów Zarządu, Komisji Rewizyjnej, Sadu Koleżeńskiego oraz uchwalanie regulaminu obrad Walnego Zgromadzenia i koordynacji wyborczej,

9)     podejmowanie uchwał w przedmiocie spraw majątkowych Towarzystwa,

10)  podejmowanie uchwał w przedmiocie zmiany statutu bądź rozwiązania się Towarzystwa.

§ 25

Zarząd składa się z:

1)   Prezesa,

2)   2 Wiceprezesów,

3)   Sekretarza,

4)   Skarbnika,

5)   4 członków.

§ 26

W przypadku zwolnienia stanowiska Prezesa funkcje jego do końca kadencji przejmuje wybrany przez Zarząd jeden z wiceprezesów.

§ 27

Do kompetencji Zarządu należy:

1)   kierowanie całokształtem działalności Towarzystwa zgodnie ze statutem. Uchwałami i wytycznymi Walnego Zgromadzenia,

2)   reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz,

3)   składanie sprawozdań z działalności na Walnym Zgromadzeniu,

4)   zatwierdzanie budżetu i planu finansowego Towarzystwa,

5)   wysuwanie wniosków o nadanie bądź pozbawienie godności członka honorowego,

6)   powoływanie i rozwiązywanie komisji problemowych oraz uchwalanie ich regulaminów,

7)   decydowanie w innych sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji Walnego Zgromadzenia, Komisji Rewizyjnej oraz Sądu Koleżeńskiego.

§ 28

Plenarne posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż trzy razy w roku.

§ 29

  1. Zarząd podejmuje uchwały zwykłą większością głosów przy obecności
    co najmniej ½ liczby członków Zarządu. W przypadku równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego obrad.
  2. Uchwała w przedmiocie wniosku na Walne Zgromadzenie o nadanie godności członka honorowego, zmiany statutu wymaga kwalifikowanej większości ⅔ głosów przy obecności ½ statutowej liczby członków Zarządu.

§ 30

W okresie pomiędzy posiedzeniami Zarządu działalnością Towarzystwa kieruje Prezydium Zarządu, zgodnie z regulaminem działalności Prezydium Zarządu uchwalonym przez Zarząd.

§ 31

W skład Prezydium Zarządu wchodzą Prezes lub Wiceprezes, Sekretarz
i Skarbnik.

§ 32

  1. Decyzje Prezydium Zarządu zapadają w ramach jego pełnomocnictw zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej ½ członków Prezydium w tym Prezesa lub jednego z Wiceprezesów.
  2. Posiedzenia Prezydium Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

§ 33

  1. Komisja Rewizyjna jest naczelną władzą kontrolną Towarzystwa.
  2. Komisja Rewizyjna składa się z 3 do 5 członków; wybiera ona ze swego grona przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i sekretarza.
  3. Komisja Rewizyjna działa na podstawie regulaminu zatwierdzonego przez Walne Zgromadzenie.

§ 34

Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:

1)   przeprowadzenie, przynajmniej raz w roku, kontroli całokształtu działalności Towarzystwa ze szczególnym uwzględnieniem działalności finansowej pod względem celowości, rzetelności i gospodarności,

2)   występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontrolnych,

3)   składanie na Walnym Zgromadzeniu sprawozdań ze swojej działalności oraz ocen działalności Zarządu i stawianie wniosków w przedmiocie absolutorium dla ustępującego Zarządu,

4)   w przypadkach szczególnej wagi występowanie do Zarządu z żądaniem zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia.

§ 35

  1. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej ma prawo uczestniczenia z głosem doradczym w posiedzeniach Zarządu.
  2. Komisja Rewizyjna może podejmować czynności kontrolne w każdym czasie we wszystkich jednostkach organizacyjnych Towarzystwa.

§ 36

  1. Sąd koleżeński rozpatruje sprawy członków Towarzystwa dotyczące nieprzestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa, a także rozstrzyga wszelkie spory wynikłe między członkami Towarzystwa w związku z ich działalnością statutową.
  2. Sąd Koleżeński składa się z 3 do 5 członków, którzy wybierają ze swego grona przewodniczącego oraz jego zastępcę.
  3. Sąd Koleżeński działa na podstawie regulaminu zatwierdzonego przez Walne Zgromadzenie.

§ 37

  1. Sąd Koleżeński może orzec:

a)   zawieszenie w prawach członka Towarzystwa na okres do jednego roku,

b)   wykluczenie z Towarzystwa.

  1. Od orzeczenia Sądu Koleżeńskiego przysługuje odwołanie do Walnego Zgromadzenia w terminie 30-tu dni od dnia otrzymania orzeczenia.

Rozdział V

Majątek i fundusz Towarzystwa

§ 38

Majątek Towarzystwa składa się z ruchomości, nieruchomości i funduszów.

§ 39

Na fundusze składają się:

1)   wpływy ze składek członkowskich,

2)   subwencje, dotacje i darowizny,

3)   dochody z działalności statutowej i gospodarczej.

§ 40

Dla ważności pism dotyczących praw i zobowiązań majątkowych Towarzystwa wymagane są podpisy Prezesa lub jednego z Wiceprezesów oraz Skarbnika.

§ 41

  1. Zarząd prowadzi rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  2. Rok budżetowy Towarzystwa jest zgodny z rokiem budżetowym Państwa.

Rozdział VI

Zmiany statutowe i rozwiązanie Towarzystwa

§ 42

Uchwałę w przedmiocie zmiany statutu podejmuje Walne Zgromadzenie większością ⅔ głosów przy obecności co najmniej ½ ogólnej liczby osób uprawnionych do głosowania.

§ 43

  1. Uchwałę o rozwiązaniu się Towarzystwa podejmuje Walne Zgromadzenie większością ⅔ głosów osób obecnych uprawnionych do głosowania.
  2. Uchwała o rozwiązaniu się Towarzystwa powinna określać przeznaczenie majątku Towarzystwa i podlega w tym zakresie zatwierdzeniu przez organ rejestracyjny.
Reklamy